نقد و بررسی IOS 14

نوشته شده در تاریخ1399-07-17 توسط 2055

شرکت اپل نسخهٔ جدیدِ سیستم عاملِ معروف خود، یعنی iOS 14 را منتشر کرد. اپل در مراسم WWDC 2020 که به دلایل شرایطی که ویروس کرونا ایجاد کرده است، این کنفرانس و همایشِ بسیار مهم را به صورتِ آنلاین برگزار کرد.

با ماکروتل در بررسی ویژگی‌های iOS 14 همراه باشید.

نقد و بررسی iOS 14

شرکت اپل در مراسم WWDC چهاردهمین ورژن iOS، iPadOS14 و WatchOS7 را در تاریخ ۱۶ سپتامبر یا همان ۲۶ شهریور ماه سال ۱۳۹۹ منتشر کرد. این نسخهٔ شاهد تغییرات کوچک و بزرگی می‌باشد و در اکثرِ زمینه‌ها ویژگی‌های جدیدی به این سیستم عامل اضافه شده است؛ ابتدا با مطالعهٔ بخشِ زیر، مطمئن شوید که آیا آیفونِ شما به آخرین نسخهٔ بروزرسانی می‌شود یا خیر.

Ios 14 برای چه گوشی هایی عرضه میشود

وقتی صحبت از آپدیت و پشتیبانی در دنیای موبایل یا تبلت‌ها می‌شود، بدون شک نامِ اپل همیشه در این زمینه خواهد درخشید؛ اکثر موبایل‌هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، فقط ۲ یا در مواردِ بسیار نادر تا ۳ سال برای آن دستگاه آپدیت منتشر می‌کنند اما داستان اپل متفاوت است.

می‌دانیم که محصولاتِ اپل نسبت به شرکت‌های دیگر، قیمتِ نسبتاً بالاتری دارد و خیلی از افرادی این ادعا را دارند که اپل پولِ برندِ زیادی را می‌گیرد؛ با این که این جمله اصلاً غلط نیست ولی باید به این نکته اشاره کرده که اپل خیلی بیشتر از شرکت‌های دیگر به محصولاتِ خود اهمیت می‌دهد و تا چند سال بعد از خریدِ یک آیفون یا آی‌پد، هم‌چنان شاهد دریافتِ بروزرسانی‌هایی برای آن‌ها خواهیم بود.

ای او اس ۱۴ برای چه گوشی هایی می اید

  • آیفون ۱۱
  • آیفون ۱۱ پرو
  • آیفون ۱۱ پرو مکس
  • آیفون XS
  • آیفون XS Max
  • آیفون XR
  • آیفون X
  • آیفون ۸
  • آیفون ۸ پلاس
  • آيفون ۷ آیفون ۷ پلاس
  • آیفون 6s
  • آیفون 6s Plus
  • آیفون SE 2016
  • آیفون SE 2020
  • آیپاد (iPod) نسل ۷

در لیستِ بالا نامی از آیفون 6s و 6s پلاس هم می‌بینیم که تا الان، ۵ سال از تولید و ساختِ این موبایل‌ها می‌گذرد ولی آیفون ۶ معمولی هیچ‌گونه آپدیتی را دریافت نخواهد کرد. iOS 14 آخرین آپدیت و بروزرسانی‌ای خواهد بود که موبایل‌های آیفون 6s و 6s Plus دریافت می‌کنند و صاحبانِ این دو مدلِ آیفون، نباید سالِ دیگر انتظار انتشارِ iOS 15 را برای دستگاه‌هایشان داشته باشند.

اگر می‌خواهید سیستم عامل (IOS) گوشی آیفون خود را آپدیت کنید، مقاله‌ی آموزش آپدیت آیفون را بخوانید.

بررسی ویژگی و قابلیت‌های iOS 14

آخرین نسخهٔ آی‌او‌اس یعنی IOS 14، قابلیت‌های جدید و متفاوتی را راهیِ آیفون‌ها خواهد کرده و شاهد انواع تغییراتِ ریز و درشت هستیم که قصد داریم مهم‌ترینِ آن‌ها را به شما معرفی و در ادامه قابلیت‌ها و تغییرات iOS 14 را بررسی کنیم.

هوم اسکرین جدید در IOS 14

هوم اسکرین جدید در IOS 14

بالأخره اپل با iOS14 تغییراتی در هوم اسکرین یا همان صفحه اصلی آیفون ایجاد نمود. قابلیتی تحتِ عنوانِ «App Library» اضافه شده که وقتی انگشت خود را در صفحه اصلی به سمت راست می‌کشید، یک صفحه مخصوص باز می‌شود و اپلیکیشن‌ها را داخلِ تعدادی کادرِ مربعی شکل، مشاهده خواهید کرد.

ویژگی «App Library» برای اولین بار در این نسخه اضافه شده است؛ این قابلیت به صورتِ خودکار اپلیکیشن‌ها را برای شما دسته بندی می‌کند.

اولین کادر در سمتِ راست مربوط به اپلیکیشن‌هایی است که به تازگی اجرا کرده‌اید و در کادرِ سمت چپ، برنامه‌های پر استفاده را مشاهده می‌کنید؛ با توجه به برنامه‌هایی که روی آیفون‌تان نصب کرده‌اید، دسته بندی‌های متفاوتی ایجاد می‌شود؛ مثلاً پیام‌رسان‌ها و برنامه‌های مجازی مثلِ واتساپ و اینستاگرام در کادری به اسمِ «Social» و اپ‌های مربوط به حوزه سلامتی و فیتنس، در کادری به نامِ «Health & Fitness» ذخیره می‌شود. با کمکِ ویژگیِ «App library» می‌توانید برنامه‌های خود را بهتر مدیریت و دسته‌بندی نمایید.

رابط کاربریِ جدید Siri در IOS 14

سیری در IOS 14

همه می‌دانیم که دستیارِ صوتیِ شرکت اپل، سیری Siri نام دارد. (اگر اطلاعاتی راجع بهش ندارید، مقاله سیری چیست رو بخونید.)

با استفاده از دستیارهای صوتی می‌توانیم کارهای روزمرهٔ خود مانندِ: یادداشت نویسی با برنامه Notes آیفون یا پخشِ موسیقی را خیلی ساده و با استفاده از صدای خود انجام دهیم. سیری برای اولین بار در آیفونِ 4s مورد استفاده قرار گرفت و طیِ این ده سالِ گذشته، بسیار قدرتمندتر از پیش شده است. 

به لطفِ تغییرات آپدیت iOS 14، وقتی از Siri استفاده می‌کنیم، دیگر تمامِ صفحه برای اجرای این دستیار صوتی اشغال نمی‌شود و مثلِ گوگل اسیستنت، بدون ایجادِ هیچ‌گونه مزاحمتی فقط یک کادرِ بسیار کوچک در پایینِ صفحه نمایش باز خواهد شد. تغییراتی که در Siri اعمال شده، به همین‌جا محدود نمی‌شود اما به دلیل ریز و درشت بودنِ این تغییرات، ترجیح می‌دهیم که در یک مقاله جدا به معرفی قابلیت‌های سیری در iOS 14 بپردازیم.

بهبود اپلیکیشن دوربین یا Camera در iOS14

اپل همیشه به کیفیتِ دوربینِ آیفون‌های خود، اهمیت بالایی داده و iOS 14 شاهد بروزرسانی‌‌هایی در این زمینه هستیم. قابلیتی تحت عنوانِ «Quick Video» که قبلاً در آیفون ۱۱ شاهدِ آن بودیم، به آیفون XR و آیفون XS هم آمده است؛ این قابلیت زمانی که در در بخشِ عکاسی هستیم، با نگه داشتنِ دکمه سفید رنگِ شاتر، به ما کمک می‌کند که خیلی سریع وضعیت دوربین از حالتِ «عکس» به حالتِ «فیلم» برود و ضبطِ فیلم شروع شود.

قبلاً برای تغییر رزولوشنِ عکس و فیلم‌ها در آیفون، مجبور بودید که بخشِ تنظیماتِ دستگاه بروید اما با آپدیتِ جدید می‌توانید از تنظیماتِ خودِ اپلیکیشنِ دوربین (Camera)، تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. هم‌چنین سرعتِ شاتر در آیفون ۱۱ به طرز قابل توجهی افزایش یافته و می‌توانید از تنظیمات، سرعت شاتر را بر اساسِ نیازتان کم یا زیاد کنید.

ویژگی تصویر در تصویر IOS 14

قابلیت تصویر در تصویر IOS 14

قبل از انتشارِ iOS 14، فقط در آیپدهایی که به سیستم عامل iPad OS13 آپدیت شده بودند می‌توانستیم از قابلیتِ Picture-in-Picture یا اصطلاحاً «تصویر در تصویر» در آیفون استفاده کنیم.

خیلی وقت‌ها در حال استفاده از اپلیکیشنی هستید و دوست دارید که هم‌زمان اپلیکیشنِ دیگری را نیز اجرا کنید؛ این‌جا است که ویژگی تصویر در تصویر در IOS 14 به کمک شما می‌آید.

با این قابلیت می‌توانید فیلم یا ویدیویی که در حال پخشش هستید را در یک کادرِ کوچک در صفحه نمایش مشاهده کنید و هم‌زمان به اجرای هر برنامه‌ای که دوست دارید بپردازید؛ این‌گونه ویدیو بدونِ این که صدا یا تصویرش متوقف شود، به پخش ادامه خواهد داد.

آپدیت Memoji‌

آپدیت شدن Memoji در IOS 14

اگر به خاطر داشته باشید، مموجی‌ها برای اولین بار در iOS12 معرفی شدند و با استفاده از آن‌ها می‌توانسیتم از چهره‌ی خود انیمیشن یا استیکر ایجاد کنیم.

مموجی‌ها در iOS14 دچارِ تغییر در ساختار یا مواردِ این‌چنینی نشده و فقط تعداد جدیدی از آن‌ها ساخته شده است؛ ۷ مدلِ مو، ۱۶ مدل سرپوش، ۴ چهره یا مموجیِ جدید و چند مدل ماسک و هم‌چنین بازه‌های مختلفِ سن، برای Memoji‌ها اضافه شده است. ساختارِ عضلات صورت هم کمی پیشرفت کرده که باعث می‌شود که مموجی‌های ایجاد شده کمی کیفیت واقع‌گرایانه‌تر نسبت به گذشته داشته باشند.

بهبودهای نقشه یا Maps در IOS 14

شرکتِ اپل برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ اپلیکیشنِ Maps یا نقشه خود را معرفی کرد که اوایل اصلاً قوی و مناسب نبود اما به مرور زمان پخته‌تر شد و اکنون بسیار بهینه و قابلِ اعتماد است. در آپدیت جدید، مکان‌های معروف برای گردشگری در شهرهای بزرگ نمایش داده می‌شود و سعی شده رستوران، هتل، مراکز خرید و مواردِ این‌چنینی بیش از پیش و دقیق‌تر بر روی نقشه، نشان داده شود.

آپدیت نقشه یا Maps در ios 14

اپل مپ در iOS 14 تغییرات زیادی نداشته و فقط سعی شده بهبودهایی در آن اعمال شود. خیلی از این تغییرات هنوز برای کشوری مثلِ ایران عملاً غیر قابل استفاده است و فعلاً تمرکز بر روی کشورهای اروپایی و آمریکایی است؛ برای مثال اکنون پمپ‌های شارژ باتریِ خودروهای الکتریکی در نقشه دیده می‌شود یا مسیرهای مخصوصِ دوچرخه سواری نیز معین شده است که عملاً در ایران هنوز کارایی ندارد.

تغییر مروگر و ایمیل پیش‌فرض

تا همین الان شما نمی‌توانستید که مروگرِ اینترنتی و اپلیکیشنِ دریافت و ارسالِ ایمیلِ پیش‌فرض خود را در آیفون تغییر دهید و فقط مجبور به استفاده از سافاری (Safari) و اپلیکیشنِ ایمیلِ پیش‌فرض بودید اما خوشبختانه در iOS 14 می‌توانید تغییراتی در این زمینه اعمال نمایید و مروگرهایی مثلِ کروم یا فایرفاکس را به عنوانِ مروگرِ اصلی استفاده کنید که هر وقت که روی لینکی زدید، صفحه اینترنتیِ شما در مرورگرِ مورد نظرتان باز شود.

پیشرفت‌های امنیتی iOS 14

همه می‌دانیم که شرکتِ اپل چقدر به امنیتِ دستگاه و محصولاتِ خود اهمیت می‌دهد؛ به همین دلیل در iOS14 هم یک‌سری تغییرات در این زمینه ایفا شده است. اکنون به جای این‌که موقعیت مکانی دقیقِ خود را برای اپ‌ها مشخص کنید، ‌می‌توانید محدوده تقریبی را انتخاب نمایید؛ از این شیوه در اپلیکیشن‌های ورزشی یا مربوط به آب و هوا استفاده کنید.

یکی از قابلیت‌های بسیار مهم که گامی بزرگ در زمینه امنیت می‌باشد، این است که برای اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهند به گالری تصاویرِ شما دسترسی داشته باشند، به جای دسترسی به کلِ گالری، فقط یک تعداد محدود و مشخص شده از عکس‌ها را می‌توان انتخاب نمود تا از سرقتِ احتمالیِ اطلاعات جلوگیری شود.

یکی از ویژگی‌های بسیار جذابی که در iOS 14 شاهدِ آن بودیم، مربوط به دسترسی برنامه‌ها به میکروفون یا دوربینِ آیفون است. اگر برنامه‌ای در حال استفاده از میکروفونِ دستگاه‌تان باشد، در بالای صفحه نمایشِ آیفون، نقطه‌ای به رنگِ طلایی و اگر برنامه به دوربین و میکروفون به صورت هم‌زمان دسترسی داشته باشد، نقطه‌ای به رنگِ سبز مشاهده خواهید کرد.

دکمه‌ی سبز میکروفون در ios 14

همیشه در حینِ نصبِ یک اپلیکیشن می‌توان متوجه شد که به چه دسترسی‌هایی (Permission) نیاز دارد، اما به لطفِ iOS 14 حتی قبل از نصبِ برنامه، می‌توان در اپ‌استور نیازها و دسترسی‌های اپ مورد نظر را مشاهده کرد.

اپلیکیشن Translate برای ترجمه

اپلیکیشن Translate برای ترجمه کردن در IOS 14

برای اولین بار در آیفون و با انتشارِ آی‌او‌اس ۱۴، شاهدِ برنامه‌ای انحصاری و مخصوص، تحتِ عنوانِ «Translate App» هستیم که بسیار از نظرِ ساختاری شبیهِ مترجمِ معروف شرکت گوگل است. فقط کافی‌ست که زبان مبدأ و مقصد را انتخاب کنید و از طریق وارد کردنِ متن یا با استفاده از میکروفون کلمه یا جمله مورد نیازتان برای ترجمه را درخواست کنید.

اگر دوست داشته باشید که به صورتِ آفلاین و زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید، از مترجمِ اپل استفاده کنید، کافی است که زبان‌های مورد نظر خود را از داخلِ برنامه دانلود کنید.

بهبودهای Apple Arcade

آپدیت سرویس اپل آرکید Apple Arcade در ios 14

سرویس اپل آرکید برای اولین بار در iOS 13 وارد آیفون و آیپد‌ها شد و از طریق آن می‌توانید با پرداخت مبلغِ مشخصی در ماه، به تجربهٔ بازی‌های پولیِ موجود در App Store بپردازید؛ این قابلیت برای افرادی که ماهانه هزینه زیادی را برای بازی پرداخت می‌کردند، می‌تواند انتخاب معقولی باشد.

در آخرین نسخه‌ی iOS، بهبودهایی در زمینهٔ نحوه نمایش بازی‌ها و در Game Center آیفون انجام گرفته و می‌توانید به بازی‌هایی که اخیراً در حالِ اجرای آن بودید، با سرعت بالاتری دسترسی داشته باشید.

ویجت‌ها در iOS 14

ویجت‌ها در ios 14

ویجت‌ها (Widgets) که به فارسی به آن‌ها ابزارک گفته می‌شود، سال‌های سال است که در سیستم عاملِ iOS وجود دارد اما امسال تفاوت‌های زیادی نسبت به گذشته پیدا کرده است؛ در نسخه‌های قبلیِ آی‌ا‌واس، ویجت‌ها اندازه‌ای یکسان و و ظاهری افقی داشتند اما در iOS 14 تجربهٔ بسیار متفاوتی را برای شما ایجاد می‌کنند.

اکنون برای دسترسی به ویجت‌ها نیازی نیست که حتماً صفحه اصلی را به سمتِ چپ بکشید تا از آن‌ها استفاده کنید، بلکه می‌توانید آن‌ها را به صفحه اصلی یا هوم اسکرین بیاورید و در بینِ اپلیکیشن‌های دیگر قرارش دهید. هم‌چنین به راحتی می‌توانید اندازه یا سایز ویجت‌ها را متناسب با سلیقه و نیازِ خود تغییر دهید.

قابلیت App Clips

قابلیتِ اپ کلیپس (App Clips) برای اولین بار در سیستم عامل iOS 14 ساخته و منتشر شده است؛ بعضی وقت‌ها نیاز به انجام کار کوچکی توسط یک اپلیکیشن داریم که آن را روی آیفون خود نصب نکرده‌ایم.

کاربرد اپ کلیپس دقیقاً این‌جا به کمک‌تان می‌آید تا بدون نصب کامل یک برنامه، از قابلیت‌های آن استفاده کنید؛ App Clips هنوز تازه کار هست و باید به آن وقت بدهیم تا به مرور زمان خودش را ثابت کند؛ مطمئناً در آینده بیشتر از این ویژگی خواهید شنید.

تغییرات اپلیکیشن iMessages

اپلیکیشن iMessage در ios 14

برنامه iMessages در iOS14، iPadOS14 و آخرین نسخه MacOS، دچار تغییرات فراوانی شده است؛ اکنون می‌توانید مکالمه‌های مورد علاقه خود را سنجاق (pin) کنید تا بالاتر از بقیه مکالمات قرار گیرد. هم‌چنین گفتگو در گروه‌ها نیز به طرزِ قابل توجهی بهبود یافته است؛ اکنون این امکان وجود دارد که تصویر تمام افراد عضو شده در گروه را به ترتیبِ تاریخ عضویت مشاهده کنید و برای گروه‌ها اسم و تصویر انتخاب کنید یا برای افراد به صورت شخصی (دایرکت) پیام بفرستید.

بخش جواب یا ریپلای (reply) به پیام‌ها نیز بهتر از گذشته شده است و فقط زمانی که کسی شما را منشن (Mention) کند، برای‌تان اعلانیه نمایش داده می‌شود.

سخن آخر

آخرین نسخهٔ سیستم عامل iOS پر از امکانات و قابلیت‌های کوچک و بزرگ است که ما در این مطلب به بررسی iOS14 و مهم‌ترین تغییرات و ویژگی‌های آن پرداختیم، امیدوارم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم