سه تهدیدی که تعمیرکاران موبایل مستقل را از پای درمی آورد

نوشته شده در تاریخ1396-06-17 توسط 6779

هر چه که قطعات الکترونیکی کوچکتر می شوند، تعمیر گوشی های شکسته سخت تر می شوند. با توجه به این که تولیدکنندگان به دنبال روش هایی برای تصاحب امتیاز برای خود هستند سعی دارند تعمیرکاران و فروشگاه های دیگر را از میدان خارج کنند، آیا آینده ای برای تعمیرکاران مستقل موبایل و دستگاه های الکترونیکی پرتابل وجود دارد؟  

سه چالش روبروی تعمیرات موبایل

بزرگترین مورد مطالعه تعمیرات گوشی های موبایل است. بسیاری از کاربران سعی می کنند با ابزار تعمیرات موبایل که به صورت آنلاین به فروش می رسد خودشان گوشی های شان را تعمیر کنند اما پرداخت هزینه به شخصی دیگر برای تعمیر معمول تر است. در آمریکا بیش از 15000 فروشگاه تعمیرات موبایل وجود دارد که سهمی از صنعت 4 میلیارد دلاری صنعت تعمیرات گوشی را از آن خود می کنند.

 اما مسلما تولید کننده های گوشی های موبایل به دنبال این هستند که سود بیشتری را از این صنعت به خود اختصاص دهند و این کار را از سه طریق انجام می دهند:

سه تهدید برای تعمیرکاران مستقل موبایل 

سه چالش پیش روی تعمیرکاران آزاد موبایل

1)بالا رفتن عمر مفید گوشی های موبایل

اول، عمر مفید دستگاه های خود را افزایش می دهند که باعث شود تعمیر موبایل رفته رفته منسوخ شود. اگرچه این برای مراکز تعمیر موبایل خوب نیست اما خبر خوشحال کننده ای برای کاربران و کار درستی برای تولید کنندگان است. برای مثال، رقابت برای صفحه نمایش های خود ترمیم برای مدتی است که داغ شده است. دو هفته قبل، موتورولا برای صفحه نمایش خود ترمیم خود درخواست ثبت اختراع کرد که آن ترک ها را تشخیص می دهد و گرما را از درون اعمال می کند تا زمانی که ترک ها جوش بخورند.   

ضد آب بودن سامسونگ S7 Edge، سختی و مقاومت صفحه نمایش های موتورولا و سایر پیشرفت هایی که ممکن است در عرض چند سال به استاندارد تبدیل شوند می توانند تعمیرات موبایل را تقریبا منسوخ کنند.

2) انحصاری شدن تعمیرات موبایل

سه تهدیدی که تعمیرکاران موبایل مستقل را از پای در می آورد

تهدید دوم تولیدکنندگانی هستند که تعمیرات خود را انحصاری می کنند و آن را برای دیگران غیرممکن می سازند. آخرین نمونه آن اپل است که آن را با گوشی آیفون 8 که قرار است در ماه سپتامبر به فروشگاه ها برسد دنبال می کند.

اپل چگونه تعمیرات آیفون خود را انحصاری می کند؟آیفون 8 اولین مدلی خواهد بود که در آن سنسور اثر انگشت  Touch ID با صفحه نمایش آن ادغام می شود. این سنسور برای امنیت داده های کاربر حیاتی است و به کاربر و دستگاه خاصی متصل است. این سنسور تنها توسط اپل قابل تعویض است چرا که نیاز به یک فرآینده فعال سازی با ماشینی خاص دارد که برای تایید امنیت در پایگاه های داده شان به سرورهای خود متصل می شوند.

با ادغام کردن تاچ آیدی با صفحه نمایش که برای آیفون 8 برنامه ریزی شده است، تعویض صفحه نمایش شکسته آیفون خود را نمی توانید به غیر شرکت های مورد تایید اپل بسپارید. به علاوه ماشین های تعمیر آیفون به فروشگاه های مجاز با نصف قیمت فروخته می شود که باعث می شود تعمیر آن توسط شرکت های شخص ثالث غیرممکن باشد.

3) غیر قانونی شدن تعمیرات موبایل توسط اشخاص ثالث

غیرقانونی شدن تعمیرات موبایل توسط شرکت های تولیدکننده

سومین تهدید تلاش برای غیرقانونی نشان دادن تعمیرات توسط اشخاص ثالث است. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های موبایل به کاربران خود اخطار می دهند که موبایل های شان را خودسرانه تعمیر نکنند که موجب باطل شدن گارانتی و یا در مواردی منجر به اقدام های قانونی می شود.

برای مقابله با این سه تهدید، جنبش «حق تعمیر» در سال های اخیر شکل گرفته است و مدافعان آن نه تنها حق تعمیر وسایل شان را درخواست می کنند بلکه از تولیدکنندگان تسهیل در طرح ها، قطعات و سایر چیزهایی که تعمیرات موبایل را ساده تر می کند را تقاضا دارند. شاید تعمیرات تنها راه درآمد برای یک تکنسین تجهیزات پزشکی در زامبیای دور افتاده آفریقا باشد.

جنش حق تعمیر موبایل برای تسهیل تعمیرات موبایل

بنابراین به نظر مدافعان حق تعمیر، تولیدکنندگان باید برای مشتریان سرتاسر جهان تعمیرات مستقل را ایمن تر و آسان تر کنند. از لحاظ فیزیکی محدودیتی در مهارت ما وجود دارد که در حال حاضر لوازم الکترونیک را به آن هایی که می توانیم سرهم بندی و تعمیرشان کنیم و آن هایی که نمی توانیم دسته بندی می کند. 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم