مقایسه تخصصی طول عمر باتری گوشی lumia 930 | کمتر از آن چه انتظار می رفت!

نوشته شده در تاریخ1396-03-08 توسط 1933

همانطور که می دانیم، باتری گوشی موبایل برای هر کاربر موبایلی مهم است. در واقع این یکی از دلایل مهم خرید یک گوشی از نظر هر کاربر آینده نگر است. ویندوز فون به طور سنتی یکی از سیستم عامل های خوبی است که موقعی که بحث عمر باتری به میان می آید در این سیستم عامل چون شیوه هایی اتخاذ شده که باعث جلوگیری از تداخل عملکردهای زیاد با یکدیگر می شود نتیجه اش تخلیه شارژ کمتر باطری می باشد. 

به این ترتیب اکثر گوشی های لومیا به یک یا دو پردازنده دو هسته ای مجهز هستند که واقعا تمام چیزی است که برای اجرای سیستم عامل کارآمد مایکروسافت مورد نیاز است.

با این حال، برای حفظ جایگاه در صحنه رقابت از نظر ارقام و ویژگی های تئوری، گوشی نوکیا لومیا 930 مجهز به پردازنده چهار هسته ای 2.2 گیگاهرتزی اسنپ دراگون 800 می باشد. البته این ویژگی صرفا به خاطر بالابردن اعداد و خصوصیات تئوری گوشی نبوده و باعث می شود که این دستگاه همراه، چیزهایی مانند ضبط صوت در فضاهای شلوغ و نیز فرآیند ضبط ویدئو را با کیفیت بهتری انجام دهد و ضمنا دوربین آن سرعت بالاتری در عکس گرفتن دارد. 

نقد و بررسی باطری nokia lumia 930

نقد و بررسی ویژگی های اصلی باتری گوشی موبایل نوکیا لومیا 930

با توجه به علاقه نوکیا در مورد خصوصیات دوربین گوشی این گوشی نیز کارکرد بهتر و بهبودیافته تری از نظر دوربین پیدا کرده است. این ویژگی شاید لازم بوده چرا که با وجود داشتن یک صفحه نمایش 5 اینچی فول اچ دی، لومیا 930 از نقطه نظر مشخصات و ویژگی ها با باتری 2420 آمپری لومیا 930 به نظر می رسد که نتواند قدرت کافی برای چنین صفحه نمایشی بتواند فراهم کند. نوکیا استدلال می کند که افزایش بهره وردی با داشتن سیستم عامل کارآمد و سخت افزار همه با هم باعث شده تا بتوانیم باتری کوچکتر و در حین حال با حفظ همان خروجی برای lumia 930 تولید کنیم.

این به عنوان یک مدرک درست است. اما این شرم آور است که نوکیا سخت افزار سال قبل را برای این موتور استفاده کرده درحالی که امروزه اکثر گوشی ها روی پردازنده اسنپ دراگون 801 اجرا می شوند که از نظر عمر باتری یک گام جلوتر هستند و حتی باتری گوشی HTC One M8 می توانند به خوبی یک روز کامل دوام بیاورند.

خبر خوب این است که لومیا 930 هم به طور کلی می تواند تا همان مدت شارژ نگه دارد و می توانید از گوشی تان تا 24 ساعت استفاده کنید بدون این که نیاز به شارژ دوباره آن پیدا کنید. یعنی اگر صبح گوشی تان را شارژ کنید و استفاده معمولی داشته باشید زمانی که به رخت خواب می روید گوشی تان حدود 40% شارژ خواهد داشت.

با این حال، ممکن است یک دلیل کمی ناامیدکننده برای این گوشی وجود داشته باشد. چرا که با انتخاب محدود اپلیکیشن ها همراه با مرورگر سنگین و ناکارآمد دریافتم که گاهی اوقات این گوشی هنگ می کند. چیزهایی مثل Mix Radio آن چنان که باید و شاید خوب کار نمی کنند و کاربران با این گوشی کمتر آهنگ و موزیک گوش می دهند و هیچ شکی نیست که جریان دائم اطلاعات اثر فاحشی روی کاهش شارژ گوشی دارد.

پخش ویدئو در این گوشی نیز زیاد شارژ مصرف می کند. در تستی که بین باتری گوشی های لومیا 930، iPhone 5s و sony xperia z2، باتری لومیا 1520 اندکی ظرفیت بیشتر دارد.

تست تخصصی عمر باتری لومیا 930

در تستی که انجام  دادیم بعد از گذشت 90 دقیقه با حداکثر روشنایی صفحه گوشی لومیا 930 میزان 24% از شارژ خود را از دست داد درحالی که گوشی آیفون و سونی به ترتیب 16% و 20% شارژ از دست دادند که می توان گفت در این جا هم لومیا 930 نتیجه قابل توجهی کسب نکرده است.

این گوشی حتی از lumia 1520 هم بدتر عمل کرد که این گوشی با سایز صفحه یکسان تنها بعد از آن مدت زمان 16% از شارژ خود را از دست داد البته باید بدانیم که

بنابراین زمانی که باتری گوشی لومیا 930 را بررسی می کنیم نمی توانیم به نتیجه واحدی دست پیدا کنیم و بهتر است خودتان با توجه به استفاده ای که از گوشی تان دارید عمر باتری آن را حدس بزنید. برای ما جای سوال است که عمر پایین باتری آن به خاطر بهینه سازی نشدن صفحه نمایش آن است یا این که سیستم عامل صرفا با چند اپلیکیشن ترکیب شده که آن چنان که باید و شاید کارآمد نیست.

اگر شما یک کاربر موبایل پراستفاده هستید، گوشی lumia 930 احتمالا شما را مایوس میکند. این بدیهی است که اندازه هر گوشی هر چه بزرگتر شود باید باتری آن نیز بزرگتر شود. بنابراین جای تعجب نیست که یک باتری 2420 میلی آمپری درون بدنه فلزی و پلی کربنات لومیا 930 ببینید. اما این باتری کوچکتر از باتری سامسونگ S5 دارای ظرفیت 2500 میلی آمپری و htc one m8 پنج اینچی(2600 میلی آمپری) است. باتری این گوشی جدانشدنی است بنابراین از استاندارد شارژ بی سیم QI پشتیبانی می کند.

در تست دیگری ما این این گوشی را صبح زود کامل شارژ کردیم و از آن برای دانلود چند اپلیکیشن و  استفاده از دوربین در کل روز استفاده کردیم که لومیا 930 میزان شارژ زیادی از دست داد و ساعت 4 بعد از ظهر درصد آن به 25% رسید و ساعت 7 بعد از ظهر نیز خاموش شد.

شما می توانید از آن به مدت یک روز کامل نیز استفاده کنید اما باید آن را هر روز به شارژ بزنید برخلاف گوشی های گلگسی s5  و htc one m8 که مدت زمان بیشتری شارژ نگه می دارند.

باتری لومیا 930 نقد و بررسی

در هر دو صورت، این مشکل می توانست با باتری اندک بزرگتر برای لومیا 930 حل شود و با توجه به نسبت های ساختاری این گوشی به راحتی می شد بدون تغییر بقیه ساختار در آن باتری بزرگتر و پرقدرت تری جاسازی کرد.

مزایای باتری Lumia 930

اجازه بدهیم به دو مزیت عالی باتری این گوشی نیز اشاره کنیم و آن شارژر بی سیم داخلی و حالت صرفه جویی در باتری(Battery Saver) می باشد.

بالاتر از آن، در واقع یک شارژر بی سیم نیز در جعبه بسته بندی این گوشی وجود دارد که اگرچه در مقایسه با اتصال به پریز اندکی زمان بیشتر برای شارژ کردن می گیرد ولی چی لذت بخش تر از این هست که روی رخت خواب بتوانید با گوشی خود کار کنید بدون این که در قید و بند پریز برق برای شارژ کردن باشید.

گزیه صرفه جویی در باتری برای دو دلیل حالت مناسب و معقولی است.

  •  این که آن به شما اجازه می دهد ببینید که چه مدت زمان براساس مصرف کنونی باقی مانده است.
  •  زمانی که این سرویس را روی گوشی خود فعال کنید تخلیه شارژ را با میزان کم و معقولی کاهش می دهد.

اما این نسبت به گوشی های رقیب که حالت صرفه جویی های فوق العاده ای دارند کمی عقب است اما اگر شخصی هستید که بیشتر از دیگران شارژ برقی مصرف می کنید پس این یک ابزار کارآمد برای شماست.

حالت صرفه جویی در انرژی باتری lumia 930

همانند بسیاری از گوشی های اندرویدی، نوکیا نیز از حالت صرفه جویی باتری بهره مند است که می توانید از طریق آن برنامه های در حال اجرا را مشاهده کنید و آن هایی را که بیشترین مقدار شارژ را مصرف می کنند غیرفعال کنید. به علاوه شما می توانید این حالت battery saver را زمانی که شارژ تان در حال کم شدن است فعال کنید که آن باعث توقف همگام سازی داده های آنلاین می شود تا عمر باتری تان بیشتر شود.

زمانی که باتری گوشی تان کاملا تخلیه شد، یک شارژ 30 دقیقه ای می تواند همه چیز را دوباره برگرداند و تا درصد 20% برسد و سه ساعت طول می کشد تا کاملا شارژ شود.

تست عمر تخصصی باتری lumia 930 و مقایسه آن با گوشی های رقیب

برای تست های عمر باتری، ما حجم کار استانداردی را مشخص کرده ایم که تلفن همراه اجرا می کند درحالی که متصل به وای فای یا داده شبکه همراه می باشد. صفحه نمایش روی روشنایی 200nit نگهداشته می شود تا  داده های مقایسه ای سازگاری برای جدول به دست بیاید. لومیا 930 روی حجم کاری استاندارد استفاده می شود تا این که باتری آن به طور کامل تخلیه شده و گوشی خاموش شود.

ویندوز فون حالت صرفه جویی در باتری دارد. بنابراین این تست ها دوبار انجام شدند. یک بار در حالتی که گزینه صرفه جویی در انرژی غیرفعال ود و بار دوم که آن فعال شده بود تا جلوی اجرای تمام وقایع پس زمینه را بگیرد.

تست و مقایسه تخصصی عمر باتری لومیا 930 با سایر گوشی های رقیب

تست و مقایسه تخصصی عمر باتری لومیا 930 با گوشی های رقیب

این گوشی دارای باتری 2420 میلی آمپری با ولتاژ کلی 9.2 وات ساعت می باشد. این میزان ظرفیت اندکی از باتری گوشی Galaxy s5 کوچکتر است ولی هر دو سایز صفحه نمایش یکسانی دارند و s5 باتری جداشدنی دارد. متاسفانه لومیا 930 یکی از بدترین گوشی ها از نظر عمر باتری می باشد که تنها 5 ساعت می تواند با وای فای روشن شارژ نگهدارد.

این گوشی در طول تست ها بسیار داغ می شد..

 صفحه نمایش AMOLED این گوشی به نظر می رسد که بیشترین مقدار شارژ را هنگام نمایش دادن صفحات عمدتا سفید وب در تست مرورگردی وب ها مصرف می کند.

ویندوز فون شامل ویژگی صرفه جویی در باتری می باشد که بیشتر وظایف پس زمینه را از حالت اجرا غیرفعال می کند مگر آن هایی که به طور اختصاصی خودتان اجازه اجرا داده اید. برای مثال، ایمیل باید به صورت دستی همگام سازی شود. همانطور که در جدول نیز مشاهده می کنید مدت زمان اجرای باتری گوشی لومیا 630 در این تست نسبت به باتری lumia 930 بسیار بالاتر است.

مقایسه عمر باتری lumia 930

همانطور که می بینیم فعال کردن حالت صرفه جویی در باتری تاثیر چشمگیری روی مدت زمان شارژ نگهداشتن گوشی دارد. با این حال لومیا 930 باز نتیجه چندان درخشانی کسب نکرد و لومیا 630 با وجود باتری کوچکتر به خاطر صفحه نمایش ال سی دی رزولوشن پایین در این تست به طور قابل توجهی بهتر عمل کرده است.

بررسی عمر باتری لومیا 930

تست دیگری که که می توانیم اجرا کنیم توسط استفاده از BaseMark OS II انجام می شود. در این قسمت موتور جاوا اسکریپت به عنوان بخشی از تست ما حذف می شود.

نتایج گوشی لومیا 930 در این جا تقریبا به طور کامل عوض می شود. حتی نتیجه آن از چیزی که در تست وبگردی به دست آوردیم بیشتر است.

حالت صرفه جویی در باتری و تاثیر آن بر عمر باتری لومیا 930

در امتیاز باتری برای این تست محک، لومیا 930 نتوانست به همان اندازه ای که انتظار می رفت خوب عمل کند و بار دیگر از سایر دستگاه های تلفن همراه عقب افتاد اما نتایج در این تست بسیار نزدیک تر از تست وبگردی می باشد.

مقایسه مدت زمان شارژ شدن کامل باتری lumia 930

گوشی لومیا 930 با آخرین نسخه ویندوز فون، از شارژ سریع 2.0 کوالکوم پشتیانی می کند که استفاده از یک شارژر ولتاژ بالاتر منجر به افزایش سرعت شارژ آن می شود. این گوشی همچنین دارای شارژر بی سیم Qi می باشد.

شارژر این گوشی از ولتاژ 1.5 آمپر تا 5 ولت پشتیبانی می کند اما بالاترین آمپر شارژر که در دسترس ما بود نسخه 1 آمپری بود که برای این تست شارژ استفاده شده بود. اگر نسخه 1.5 آمپری آن را داشته باشید یا اگر کابل شارژر سریع 2.0 را استفاده کنید مطمئنا نتایج بهتری نسبت به این جدول به دست می آورید.

مدت زمان شارژ شدن باتری lumia 930

کاملا شارژ شدن لومیا 930 تقریبا 3 ساعت طول می کشد که اگر شارژر اصل داشته باشید نزدیک به 2.5 ساعت پر می شود.

نتیجه گیری در مورد عمر باتری lumia 930

با یک باتری کوچکتر نسبت به دیگر گوشی های هم سایز جای تعجب نیست که لومیا 930 نمی تواند جایگاه خود را در این رقابت حفظ کند اما عملکرد ضعیف آن در تست وبگردی واقعا تعجب برانگیز بود. این گوشی در تمام تست های انجام شده به شدت داغ می شد.

صفحه نمایش های آمولدی در تست های وبگردی به خاطر پس زمینه عمدتا سفید صفحات وب تاثیر چشمگیری روی کاهش شارژ می گذارند، اما آن ها در ویدئو خوب عمل می کنند و لومیا 930 نیز به همان شیوه عمل می کند اما صفحات پس زمینه سفید فشار زیادی روی عمر باتری دستگاه می آورند.

با این حال، نسل جدید صفحه نمایش AMOLED در گوشی galaxy s5 باعث شده تا با باتری 2800 میلی آمپری اش بتواند تا 10 ساعت در این تست دوام بیاورد( تقریبا دوبرابر مدت زمان باتری لومیا 930).

لومیا 930 گوشی کوچکی نیست. در حقیقت لبه های صاف باعث شده که لومیا 930 حجم بیشتری را نسبتا به سایر گوشی های هم سایز خود اشغال کند.

با اپلیکیشن صرفه جویی باتری می توانید حدس بزنید که باتری تان تا چه مقدار زمان دیگر شارژ دارد. بیشتر گوشی های ویندوز فون پس زمینه مشکی دارند که به طور قابل توجهی عمر باتری گوشی های AMOLED را افزایش می دهد. با این حال با توجه به بهبود عمر باتری ها در چند نسل گذشته گوشی ها ما انتظار بیشتری از لومیا 930 داشتیم.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم