معرفی گوشی Nexus 5xگوگل و بررسی آن

نوشته شده در تاریخ1397-01-26 توسط 1925

گوشی Nexus 5X توسط گوگل و الجی طراحی شد که در سال 2015 به عنوان یک گوشی میان رده به بازار آمد. طراحی این گوشی نسبت به گوشی های Nexus 4 و Nexus 5 تا حدودی متفاوت است. در واقع این گوشی بیشتر شبیه گوشی های گوگل است تا گوشی های شرکت ال جی. در این گوشی سعی شده است امنیت گوشی بهبود یابد (سنسور اثر انگشت در پشت گوشی)، از پورت شارژ مدل USB Type-C استفاده شده و Android Pay برای خرید با این گوشی فراهم است. هم چنین دوربین این گوشی برای عکاسی و فیلم برداری در نور کم طراحی شده است. صفحه نمایش 5.2 اینچ، اندروید 6.0 marshmallow، پردازنده ی دو هسته ای 1.82 GHz و تراشه ی Snapdragon 808، 2 گیگابایت RAM، دوربین عقب12.3MP و دوربین جلو 5MP، باتری 2700mAh و حافظه ی 16/32 GB از جمله ویژگی های این گوشی است. البته جای تعجب است که چرا پردازنده ی این گوشی نسبت به Nexus 5 که در سال 2013 عرضه شد ارتقا نیافته است. هم چنین انتظار داشتیم حافظه ی این گوشی تا 64 GB ارتقا یابد. حتی RAM این گوشی نیز به نظر جای پیشرفت داشت. از طرف دیگر، قرار دادن سنسور اثر انگشت و دوربین جدید از جمله بزرگ ترین ویژگی های مثبت این گوشی هستند. هم چنین فیلم برداری 4K و گرفتن عکس های سلفی بهتر جزء نکات مثبت این گوشی هستند.

از نظر اندازه ی صفحه نمایش نیز شاهد افزایش 0.25 اینچی این صفحه نمایش نسبت به Nexus 5 هستیم. باتری این گوشی نیز 400mAh ظرفیت بیشتری دارد. پردازنده ی 64 بیتی و USB Type-C نیز از دیگر تفاوت های این دو گوشی هستند. اتصالات این گوشی نیز ارتقا یافته اند و نسبت به گوشی Nexus 5 به مراتب بهتر هستند.

می توان گفت این گوشی نقاط ضعف دو گوشی قبلی یعنی Nexus 4 و Nexus 5 را برطرف کرده است و با ارائه ی قابلیت های جدید سعی در رقابت با گوشی های هم رده کرده است.

تاچ و ال سی دی Nexus 5X

در سال 2013 که Nexus 5 عرضه شد، ال جی گوشی G2 را داشت که دارای صفحه نمایش 5.2 اینچ بود. گوشی جدید ال جی دارای پنل IPS LCD با رزولوشن 1080x1920 پیکسل است که تراکم پیکسلی آن 424ppi می باشد. الگوی قرار گیری پیکسل ها نیز به مانند ماتریس RGB یا قرمز-سبز-آبی است.
پس از دو سال کار روی گوشی جدید نکسوس ال جی، صفحه نمایش آن کنتراست و رنگ بهتری داشت که در مقایسه با مدل های قبل به وضوح معلوم است. البته تنظیماتی برای رنگ صفحه نمایش وجود ندارد که شاید خوشایند برخی کاربران نباشد.

ماکزیمم نور صفحه نمایش این گوشی حدود 455 nits بود که به نظر می رسد خیلی پیشتاز نیست ولی نسبت کنتراست 1542:1 آن قطعا عالی است که دلیل آن هم سطح تیرگی خوب صفحه نمایش آن است. نسبت کنتراست صفحه نمایش گوشی Nexus 5 حدود 967:1 است.

یکی دیگر از ویژگی های خوب این گوشی کالیبره بودن رنگ های صفحه نمایش این گوشی است به نحوی که بلافاصله پس از استفاده از آن متوجه خواهید شد. متوسط deltaE این صفحه نمایش 2.3 است که واقعا عالی است و کمتر گوشی با این ویژگی مشاهده می کنید. مینیمم نور صفحه نمایش این گوشی فقط 1.8nits می باشد که یعنی استفاده از این گوشی در محیط های تیره بلا مانع است و چشم را اذیت نمی کند.

بازتاب کم گلس و نسبت کنتراست بالای صفحه نمایش این گوشی باعث می شود تا در محیط های روشن و در زیر نور خورشید نیز مناسب باشد. نسبت کنتراست صفحه نمایش این گوشی زیر نور خورشید حدود 3.1 است که بالاتر از حد متوسط است.

باتری Nexus 5X

همان طور که گفتیم این گوشی دارای باتری لیتیومی جدا نشدنی با ظرفیت 2700mAh است که به نظر می رسد برای صفحه نمایش آن کافی نیست ولی نسبت به باتری 2300mAh مدل قبلی پیشرفت چشمگیری داشته است. مثلا باتری گوشی گلکسی S6 که در همین سال عرضه شد دارای ظرفیت 2550mAh بود در حالی که صفحه نمایش آن 5.1 اینچ است. بنابراین ظرفیت باتری این گوشی نسبت به گوشی های پرچمدار رقیب مناسب است. هم چنین سیستم عامل این گوشی دارای قابلیت جدیدی است که مصرف باتری را بهینه کرده و بازدهی آن را بیشتر می کند. زمانی که از یک نرم افزار استفاده نمی کنید، این قابلیت اجازه ی اجرای آن در پس زمینه ی گوشی را نمی دهد و به نوعی از مصرف شارژ باتری توسط این نرم افزار ها جلوگیری می کند.

زمان مکالمه 3G با این گوشی حدود 17 ساعت است که نسبتا خوب است چون با گوشی LG G2 می توانستید حدود 25 ساعت مکالمه داشته باشید (البته باتری این گوشی بزرگتر است). البته زمان مکالمه ی این گوشی در مقایسه با مدل 2013 آن خیلی بهبود یافته است. از نظر وبگردی نیز این گوشی عملکرد به مراتب بهتری از باتری گوشی موبایل nexus 5 دارد. در واقع زمان وبگردی این گوشی حدود دو برابر زمان وب گردی مدل قبل و حدود 8.5 ساعت است. این زمان در مقایسه با گوشی های میان رده ی دیگر نسبتا پایین تر است. اگر بخواهید با گوشی تان ویدئو یا فیلم ببینید نیز این گوشی به هیچ وجه انتظارات شما را برآورده نمی کند چون پس از حدود 6.5 ساعت فیلم دیدن، باتری گوشی تان تمام می شود. این زمان نسبت به مدل قبل بهتر است ولی برای یک گوشی در سال 2015 اصلا خوب نیست. مثلا با باتری گوشی گلکسی S6 می توانید بیشتر از 12 ساعت فیلم ببینید. علاوه بر موارد فوق اگر روزانه یک ساعت با گوشی تان وبگردی و مکالمه بکنید و فیلم ببینید، آنگاه باتری گوشی تان تا 60 ساعت دوام می آورد که نتیجه ی نسبتا خوبی است (این زمان برای باتری گلکسی S6 حدود 73 ساعت است).


مشکلات گوشی Nexus 5X

اگر چه این گوشی دارای ویژگی های خوبی است ولی مانند دیگر گوشی های هوشمند نقاط ضعف و مشکلات خاص خود را دارد که در ادامه به چند مورد از مشکلات و باگ های رایج این گوشی می پردازیم و سعی می کنیم راه حل های برطرف کردن هر یک را نیز بگوییم. البته باید اضافه کنیم که همه ی کاربران این گوشی با مشکلات زیر مواجه نمی شوند ولی موارد زیر جزء رایج ترین مشکلات این گوشی است که کاربران گزارش کرده اند.

1-نیافتن سیم کارت

برخی کاربران این گوشی گزارش کرده اند که گوشی Nexus 5X به سختی سیم کارت شان را تشخیص می دهد.

راه حل های پیشنهادی:

• در اغلب موارد ایراد از خود سیم کارت است. پیشنهاد می کنیم سیم کارت خود را روی گوشی دیگر امتحان کنید. اگر ایراد از خود سیم کارت بود حتما به اپراتور تلفن همراه خود زنگ بزنید و یک سیم کارت جدید تهیه کنید. هم چنین توجه داشته باشید اگر یک میکرو سیم کارت را برش داده اید تا روی خشاب سیم کارت نانو این گوشی قرار بگیرد، ممکن است سیم کارت تان کار نکند.
• در بقیه ی موارد که سیم کارت تان سالم است گوشی تان را ریست کنید. احتمالا با این کار مشکل تان به صورت موقت برطرف شود.
• اگر خشاب سیم کارت تان مشکل داشت تنها چاره تان تعویض آن است.

2- کالیبراسیون سنسور

بسیاری از کاربران حین استفاده از اپلیکیشن های مختلف، با سنسور گوشی به مشکل بر خورده اند.

راه حل های پیشنهادی:

• از اپلیکیشن هایی مانند GPS Status & Toolbox که در Google Play موجود است برای کالیبراسیون مجدد سنسور گوشی استفاده کنید. این کار برای بسیاری از کاربران مفید بوده و مشکل شان را برطرف کرده است. البته ممکن است پس از ریبوت شدن گوشی مجددا کالیبراسیون گوشی به هم بریزد.
• اگر خود سنسور مشکل دارد و با نرم افزار های کالیبراسیون درست نشد، باید سنسور گوشی را تعویض کنید.
• در برخی موارد مشکل سخت افزاری وجود دارد که به نظر می رسد اندروید 6.0.1 Marshmallow این مشکل را برطرف می کند. بنابراین مطمئن شوید گوشی تان آپدیت است و مجددا سنسور را تست کنید.

3- مشکل دوربین

برخی کاربران گزارش کرده اند که دوربین گوشی خیلی کند اجرا می شود و در برخی موارد هنگ می کند. برخی دیگر گزارش کرده اند که دوربین گوشی اصلا اجرا نمی شود و فقط یک صفحه ی سیاه نشان داده می شود.

راه حل های پیشنهادی:

• مشکلات مربوط به دوربین این گوشی خیلی رایج است و توسط گوگل مورد بررسی قرار گرفت. به نظر می رسد آپدیت جدید گوشی این مشکل را برطرف خواهد کرد. برای رفع موقت این مشکل وارد تنظیمات گوشی و قسمت Security شوید و گزینه ی Power button instantly locks را غیر فعال کنید.
• بوت کردن گوشی در حالت Safe Mode نیز یکی دیگر از راه حل هاست که در ادامه به آن می پردازیم. اگر مشکل تان رفع نشد ایراد از یک نرم افزار گوشی است. بنابراین تمامی نرم افزارهایی که قبل از بروز این مشکل نصب کرده اید را پاک کنید و ببینید مشکل تان برطرف می شود یا نه.

4- روشن نشدن صفحه نمایش پس از مکالمه

برای خیلی از کاربران پیش آمده که پس از مکالمه شان، صفحه نمایش گوشی روشن نشده تا تماس را خاتمه دهند.

راه حل های پیشنهادی:

• به نظر می رسد این مشکل بخاطر سنسور مجاورت گوشی باشد و کاربرانی که از محافظ صفحه نمایش (مخصوصا از جنس شیشه) استفاده می کنند بیشتر با این مشکل مواجه هستند. بنابراین اگر از محافظ برای گوشی تان استفاده می کنید دقت کنید تا سنسور گوشی را نپوشاند.
• شما می توانید سنسور مجاورت را نیز بررسی کنید. نرم افزاری مانند Aida64 را از Google Play دانلود کنید. به بخش سنسورها بروید و دنبال سنسور مجاورت بگردید. دست تان را بر روی سنسور بگیرید که با این کار عدد روی نرم افزار بایستی بین 5 Cm و 0 Cm تغییر کند (به ترتیب برای دور و نزدیک شدن دست).
• اگر دو راه حل فوق مشکل تان را برطرف نکرد وارد تنظیمات گوشی شوید و در قسمت Accessibility آن گزینه ی Power button ends call را فعال کنید.
• بد اجرا شدن یک اپلیکیشن نیز می تواند دلیل این مشکل باشد. گوشی را در حالت safe mode بوت کنید و ببینید مشکل از کجاست. اگر باز هم مشکل تان برطرف نشد، تمام نرم افزار هایی که قبل از بروز این مشکل نصب کرده اید را پاک کنید و مجددا مشکل را بررسی کنید.

5- مشکلات پردازش گوشی

اگر چه پردازنده ی این گوشی هم ردیف گوشی های پرچم دار سال 2015 است ولی برخی کاربران گزارش کرده اند که گوشی شان با تاخیر کار می کند و خیلی راحت نیست.

راه حل پیشنهادی:

• معمولا درست اجرا نشدن یک نرم افزار دلیل کند شدن گوشی است. گوشی را در حالت Safe mode بوت کنید و ببینید باز هم کند اجرا می شود یا نه. اگر باز هم مشکل تان برطرف نشد، تمام نرم افزار هایی که قبل از بروز این مشکل نصب کرده اید را پاک کنید و مجددا مشکل را بررسی کنید.
• پاک کردن Cache نرم افزار ها به برطرف شدن این مشکل کمک می کند.

6- مشکلات اتصال گوشی

برای بسیاری از کاربران امکان وصل شدن به بلوتوث و وای فای این گوشی فراهم نیست مخصوصا زمانی که می خواستند به بلوتوث ماشین، ساعت یا اسپیکر خود وصل شوند.
راه حل های پیشنهادی:

- مشکل وای فای

• گوشی و Router آن را حداقل به مدت 10 ثانیه خاموش کنید، سپس آنها را روشن کنید و مجددا به وای فای وصل شوید.
• به تنظیمات گوشی و قسمت Power saving بروید و مطمئن شوید این گزینه خاموش است.
• از Wi-Fi Analyzer برای بررسی وای فای خود استفاده کنید و در صورت نیاز به یک گزینه ی بهتر سوئیچ کنید.
• وارد تنظیمات گوشی و قسمت Wi-Fi آن شوید و اتصال وای فای خود را انتخاب کنید، سپس گزینه ی Forget را بزنید. جزئیات را مجددا وارد کنید و سعی کنید به وای فای وصل شوید.
• مطمئن شوید router firmware گوشی به روز باشد.
• مطمئن شوید سیستم و نرم افزار های گوشی آپدیت هستند.
• وارد قسمت Wi-Fi > settings > advanced شوید و یک نوت از آدرس MAC گوشی تان درست کنید، سپس مطمئن شوید اجازه ی دسترسی به آن در router گوشی وجود دارد.

- مشکل بلوتوث

• اگر با بلوتوث ماشین مشکل دارید، تنظیمات بلوتوث گوشی و ماشین را چک کنید و اتصال های خود را ریست کنید.
• مطمئن شوید پورت اصلی فرایند اتصال بلوتوث را از دست نمی دهید.
• وارد تنظیمات و قسمت Bluetooth شوید و مطمئن شوید همه چیز درست است و نیازی به تغییر ندارد.
• وارد تنظیمات بلوتوث شوید و همه ی کانکشن های قبلی را پاک کنید و سعی کنید مجددا آن ها را تنظیم کنید.
• آپدیت کردن گوشی در بسیاری مواقع این مشکل را برطرف می کند.

برای بوت کردن گوشی در حالت Safe Mode، پاک کردن Cache و Hard Reset گوشی مراحل زیر را انجام دهید:

Hard Reset

- گوشی را خاموش کنید.
- دکمه ی پایین صدا و دکمه ی Power را همزمان بگیرید تا گوشی روشن شود.
- پس از این کار باید نوشته ی Start با یک فلش را ببینید.
- دکمه ی پایین صدا را دو بار بزنید و دکمه ی Power را بزنید تا وارد حالت Recovery Mode شوید.
- دکمه ی Power را بگیرید سپس دکمه ی بالای صدا را فشار دهید و ول کنید.
- از دکمه های صدا برای انتخاب wipe data / factory reset استفاده کنید.
- گزینه ی Yes-erase all data را با دکمه ی Power انتخاب کنید.

Safe Mode

- پس از مطمئن شدن از روشن بودن صفحه نمایش، دکمه ی power را بگیرید.
- بخش Power off را از منو انتخاب کنید.
- گزینه ی OK را بزنید تا حالت Safe Mode شروع شود.
پاک کردن Cache:
- گوشی را خاموش کنید.
- دکمه ی پایین صدا و دکمه ی Power را همزمان بگیرید تا گوشی روشن شود.
- پس از این کار باید نوشته ی Start با یک فلش را ببینید.
- دکمه ی پایین صدا را دو بار بزنید و دکمه ی Power را بزنید تا وارد حالت Recovery Mode شوید.
- از دکمه های صدا برای انتخاب Wipe Cache Partition استفاده کنید.

شاید مشکلات اشاره شده باعث تردید شما در مورد این گوشی شود ولی ممکن است این مشکلات برای کاربری اتفاق نیفتد. نوع استفاده ی شما از این گوشی نیز در عملکرد آن تاثیر گذار است. قیمت نسبتا پایین این گوشی در مقایسه با گوشی های دیگر باعث شده این مشکلات زیاد به چشم نیایند.
اگر پس از مدتی احساس کردید گوشی تان خوب کار نمی کند و برنامه ها را با تاخیر اجرا می کند، گوشی تان را ریبوت کنید و اپلیکیشن هایی که اخیرا نصب کرده اید را پاک کنید. سپس Cache سیستم را پاک کنید و گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید. با این کار به احتمال زیاد مشکل گوشی تان برطرف خواهد شد. هم چنین پاک کردن Data و Cache اپلیکیشن ها به رفرش شدن گوشی کمک می کند.

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم