نکات ایمنی که در استفاده از گوشی موبایل باید رعایت کرد

نوشته شده در تاریخ1397-09-11 توسط 3091

جلوگیری از آسیب دیدن دوربین گوشی پس از شکستن شیشه لنز دوربین

همانطور که می دانید شیشه دوربین درواقع محافظ دوربین در برابر وارد شدن گرد و غبار و یا آسیب دیدن آن توسط عوامل بیرونی است. زمانی که شیشه لنز دوربین گوشی موبایلتان می شکند اگر حتی ذره ای غردو غبار وارد آن شود باعث می شود دوربین تار شده یا کاملا آسیب ببیند، حتی اگرآسیب جزئی باشد فقط قسمتی کوچکی از دوربین شما خراب شده باشد، به مرور زمان آسیب به همه قسمت های رسده و در نهایت مجبور می شوید دوربین را بطور کامل تعویض کنید. اما راه حلی که برای این مشکل وجود دارد این است که بلافاصله پس از شکستن شیشه دوربین، روی شیشه را با یک چسب نواری شفاف بچسبانید تا از عبور هرگونه عوامل بیرونی به لنز دوربین جلو گیری کنید، البته توجه کنید که این فقط یک راه حل موقتی و اضطاری و برای مدت زمانی است که شما گوشی را به تعمیرکار برسانید. بنابراین به راحتی می توانید با یک راه کار ساده از یک هزینه بالا جلوگیری کنید.

روش صحیح شارژ کردن گوشی موبایل و افزایش طول عمر باتری

اگر گوشی موبایلتان را به درستی شارژ کنید، علاوه بر اینکه عمر باتری گوشی را افزایش می دهید، از آسیب دیدن به آی سی شارژ گوشی، آی سی تغذیه گوشی و سوکت شارژ گوشی جلو گیری می کند. اولین چیزی که در شارژ کردن گوشی باید به آن توجه کنید این است از شارژ کردن شبانه گوشی خودداری کنید، کاری که بسیاری از کاربران انجام می دهند. در شارژ شبانه، گوشی شما بعد حدود دو ساعت کاملا شارژ شده و تا صبح که آن را از شارژ می کشید به صورت مرتب اتصال برق گوشی قطعو وصل می شود و همین موضوع باعث خرابی باتری گوشی یا دیگر قطعات می شود.

نکته دیگر اینکه برای شارژ کردن گوشی از پاور بانک یا فندکی ماشین استفاده نکنید، زیرا این دستگاه ها به دلیل نوسان داشتن و اینکه آمپر خروجی آن ها با گوشی موبایل شما متفاوت است موجب خرابی باتری، آی سی شارژ و... می شود. این نوع شارژ ها فقط برای مواقع ضروری قابل استفاده هستند و پس از شارژ کردن گوشی خود با این نوع شارژر ها، شارژ گوشی را کاملا تخلیه کرده و سپس با یک شارژر استاندارد گوشی موبایلتان را شارژ کنید.

استفاده از شارژ و کابل مناسب نیز در عملکرد عمر باتری بسیار مهم است، اول اینکه از شارژر گوشی و کابل شارژ برای شارژ گوشی خود استفاده کنید و دوم، اگر گوشی موبایلتان فست شارژر یا شارژر سریع را پشتیبانی نمی کند، از شارژر سریع برای شارژ کردن گوشی موبایلتان استفاده نکنید زیرا به دلیل بالا بودن آمپر شارژر های سریع، باعث آسیب دیدن گوشی موبایلتان می شود.

جلوگیری از باد کردن باتری موبایل

علاوه بر اصل بودن جنس باتری عوامل دیگری نیز در باد کردن یا ورم کردن باتری گوشی تاثیر دارند. همانطور که در بالا گفتیم استفاده از شارژر سریع در صورتی که گوشی موبایلتان پشتیبانی نمی کند، باعث ورم کردن باتری می شود. شارژ کردن شبانه گوشی و یا استفاده مداوم گوشی در هنگام شارژ نیز باعث کاهش عمر باتری یا باد کردن آن می شوند. از دلایل دیگر آن می توان به آب خوردگی پورت شارژ گوشی اشاره کرد. آب خوردگی صرفا منظورافتادن گوشی در آب نیست، حتی عرق دست هم ممکن است باعث سولفاته شدن و زنگ زدن پورت شارژ گوشی شود و در انتقال صحیح انرژی به باتری اختلال ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر راجع به علت باد کردن باتری گوشیهای موبایل کلیک کنید.

محافظ صفحه نمایش یا ضد خش موبایل و کاور محافظ موبایل

محافظ های صفحه نمایش یا کاور های ضد ضربه موبایل باعث می شود گوشی شما تا حدودی در برابر خطو خش و ضربه جلوگیری می کند. استفاده از محافظ های صفحه نمایش با کیفیت موجب می شود خطر آسیب دیدن گوشی موبایل بسیار کمتر شود البته باید گفت که هیچ محافظی نمی تواند صد در صد گوشی شما را در برابر ضربه محافظت کند اما بطور کلی باعث می شود ضرر و زیان گوشی موبایل شما به حداقل خود برسد. اما به هر دلیل اگر گوریلا گلس تاچ و ال سی دی گوشی موبایل شما شکسته است ولی تاچ سالم و ال سی دی دارای پیکسل سوختگی نباشد می توانید گلس تاچ و ال سی دی گوشی را با قیمتی بسیار کمتر از تاچ و ال سی دی کامل تعویض کنید. البته تعویض گلس و تعمیر ال سی دی شکسته موبایل فقط برای گوشی های سامسونگ و آیفون ممکن است.

حل مشکل کند شدن، هنگ کردن و مصرف بالای باتری

نرم افزار های سیستمی بخصوص در گوشی هایی که سیستم عامل اندروید دارند، پس از مدتی پیر شده و باگ های زیادی در آن ها به وجود می آید، همچنین اگر ویروسی در ریشه نرم افزار قرار گیرد با فرمت کردن دستی یا ریست فکتوری قابل پاک شدن نیست و همین ویروس باعث ایجاد خرابی در دستگاه شما می شود. راه حل این مشکل است که حداقل هر شش ماه یک بار گوشی خود را فلش کنید. فلش کل سیستم گوشی شما را پاک می کند و یک سیستم جدید را نصب می کند که این موضوع هم به حل کردن مشکل باتری و هنگ کردن گوشی کمک می کند هم اینکه ورژن جدیدی از سیستم اندروید یا iOS که دارای قابلیت های جدید است برای گوشی شما راه اندازی می شود.

گوشی موبایل را در معرض دمای زیاد قرار ندهید

گوشی های موبایل دارای قطعات بسیار ریز و ظریفی هستند و اگر گوشی در مکانی بسیار گرم یا بطور مستقیم زیر نور آفتاب برای مدت طولانی قرار گیرد دچار آسیب می شود. آسیب هایی که ممکن است برای گوشی پیش بیاید برای مثال سوختن تاچ و ال سی دی که ضرر بسیار زیادی را برای کاربر دارد و آسیب های دیگری همچون لهیم سردی که دردسر بسیار زیادی در تعمیر آن ها به همراه دارد. لهیم سردی به این صورت است که لهیم هایی که قطعات گوشی را روی برد نگه دارد گرم می شود و قطعات از جای خود جابه جا می شوند ونتیجه آن خراب شدن اسپیکر، آسیب دیدن هارد و CPU و... می باشد.

حفظ امنیت اطلاعات گوشی موبایل

بهترین کار برای اینکه اطلاعات شخصی خود را از دسترس سودجویان حفظ کنید این است که اطلاعات شخصی را در گوشی موبایل خود نگه ندارید اما درصورتی که به هر دلیل در گوشی خود اطلاعات شخصی دارید آن را در حافظه مموری نگه ندارید زیرا حافظه مموری به راحتی قابل خارج سازی است. همچنین درصورتی که اطلاعات را در حافظه ی داخلی گوشی نگه می دارید گوشی موبایل یا سیم کارت را از طریق پین یا پسوورد ایمن کنید. در این صورت حتی پس دزدیده شدن یا گم شدنی گوشی موبایل هیچ شخصی نمی تواند به اطلاعات گوشی شما دسترسی پیدا کند.

برای بیشتر ایمن کردن گوشی کار های خاصی وجود دارد که باید از انجام آن ها خودداری کنید. دانلود اپلیکیشن های نامعتبر، وارد شدن به لینک های ناشناس باز کردن ایمیل های ناشناس، اتصال به شبکه وای فای نامعتبر یا بلوتوث نامعتبر و... . علاوه بر رعایت این راه کار ها اگر زمانی اپلیکیشن نامعتبر روی گوشی خود نصب کرده اید در زمان درخواست دسترسی از طرف اپلیکیشن، درصورت امکان به آن اجازه دسترسی ندهید تا زمانی که بتوانید نسبت به اپلییکشن اطمینان کنید.

جلوگیری از از دست دادن اطلاعات گوشی

دستگاه های هوشمند مانند کامپیوتر و لپ تاپ و به خصوص گوشی های موبایل همیشه در معرض از بین رفتن اطلاعات قرار دارند. حتی اگر گوشی مشکلی نداشته باشد ممکن است به دلیل وجود یک بد افزار در سیستم به یک باره همه اطلاعات را پاک کند و یا با آسیب رساندن به حافظه گوشی موجب از بین رفتن اطلاعات شود. حتی ممکن است گوشی موبایل شما هنگام تعمیر زیر دست تعمیر کار خاموش شود و بازیابی اطلاعات آن غیر ممکن باشد. بنابراین همیشه از اطلاعات مهم خود یک پشتیبان تهیه کنید. توصیه می شود پشتیبان گیری از اطلاعات را هر هفته یک بار و حتی در صورت امکان به صورت روزانه انجام دهید. برای کسانی که اطلاعات گوشی موبایلشان حجم زیادی دارد و تشکیل شده از عکس و فیلم های شخصی است، می توانند اطلاعات خود را در حافظه کامپیوتر یا لپ تاپ و یا حتی در حافظه هارد خارجی نگه دارند. شاید برایتان سوال شود که مگر حافظه کامپیوتر از بین نمی رود؟ باید گفت که درکامپیوتر و لپ تاپ امید بیشتری برای بازیابی اطلاعات وجود دارد و کار آسان تری نیز می باشد.

و برای کسانی که اطلاعاتی نظیر اسناد شرکت و امثال آن دارند، می توانند اطلاعات خود را در فضای ابری مانند iCloud، Google Drive، One Drive و یا حتی هاست اختصاصی خود نگه دارد. در iCloud شرکت اپل و One Drive مایکروسافت 5 گیگابایت و در Google Drive 15 گیگابایت حافظه رایگان در اختیار شما قرار دارد که می توانید به راحتی اطلاعات خود را در آن ذخیره کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم