علت خرابی باتری موبایل و ترفند‌های مراقبت از آن

نوشته شده در تاریخ1399-08-24 توسط 17239

اگر هنوز نمی‌دانید چه چیزهایی باتری گوشی را خراب می‌کند؛ با خواندن این مقاله دلایل اصلی خراب شدن باتری گوشی را می‌فهمید. پس با ماکروتل همراه باشید.

چه چیزهایی باتری گوشی را خراب می‌کند

نوسان آمپر باعث می‌شود باتری گوشی‌تان خراب شود. یعنی اگر گوشی شما فست شارژ نیست ولی با شارژر سریع آن را شارژ می‌کنید؛ یا آی‌سی شارژ که وظیفه مدیریت شارژ را دارد می‌سوزد تا به دیگر قطعات آسیبی نرسد و یا باتری موبایل خراب می‌شود. حالا این نوسان آمپر دلایل زیادی دارد و در شرایط مختلفی اتفاق می‌افتد که در ادامه قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم. پس با ماکروتل همراه باشید.

دلایل خرابی باتری موبایل و نحوه مراقبت از آن

چگونه از خرابی باتری گوشی جلوگیری کنیم

باتری‌ها پس از هر سال استفاده، چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از ظرفیت اولیه خود را از دست می‌دهند که مقدار آن بستگی به میزان و نوع مصرف شما دارد.

اگر روش‌های رفع خرابی باتری گوشی را ندانید، امکان دارد این مقدار بیشتر از عدد ذکر شده باشد؛ به همین دلیل چند سال بعد از خرید موبایل یا تبلت جدید، علائم خرابی باتری موبایل مانند: زود تمام شدن شارژ، دیر شارژ شدن و غیره را مشاهده می‌کنید.

 اصلی‌ترین دلایل خرابی باتری گوشی: 

  • شب تا صبح به شارژ زدن گوشی ( طولانی مدت به شارژ ماندن)
  • شارژ کردن مداوم باتری (زمانی‌ که 70 درصد شارژ دارد آن را شارژ کنیم)
  • استفاده از شارژر تقلبی یا ناسازگار
  • بی‌دقتی در استفاده از فندکی ماشین
  • استفاده بیش از حد از پاوربانک
  • آب خوردکی و مشکلات سوکت شارژ
  • خرابی آی‌سی شارژ

خب حالا یکی یکی به سراغ دلایل خراب شدن باتری موبایل که بالا گفتیم می‌رویم و توضیحاتی را درباره آن‌ها ارائه می‌کنیم.

کابل و شارژرهای ناسازگار و تقلبی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل خرابی باتری‌ موبایل یا تبلت، استفاده از شارژرهای قلابی است که می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به باتری دستگاه‌مان بزند.

البته فقط این نیست. اگر از شارژری که آمپر آن بالاتر از آمپر ورودی باتری شما باشد نیز استفاده کنید؛ باتری‌تان زودتر خراب می‌شود.

کابل و شارژر ناسازگار و تقلبی دلیل اصلی خرابی باتری موبایل است

چرا؟

شارژر و کابل شارژ تقلبی نوسان آمپر ورودی دارد. یعنی اگر باتری شما 1 آمپر باید جریان بکشد؛ یا آمپر بیشتری (مثلا 2 آمپر) و یا آمپر کمتری (مثلا 0.5 آمپر) وارد باتری می‌کند که در هر دو صورت به باتری فشار آمده و خراب می‌شود.

راهکار:

ما در مجموعه ماکروتل انواع کابل و شارژر گوشی برای تمام برند‌های موبایل را با بالاترین کیفیت تامین کرده و در انتخاب شارژر سازگار با دستگاه‌تان به شما مشاوره می‌دهیم.

اگر از فروشگاه دیگری شارژر خریدید؛ حتما به مقاله‌ی تشخیص شارژر اصلی از تقلبی سر بزنید.

یکی از دلایل خرابی باتری موبایل، شارژ کردن مداوم آن است

شارژ کردن مداوم باتری یکی از دلایل خرابی باتری گوشی است

یکی تأثیرگذارترین مسائلی که باعث خراب شدن باتری موبایل یا تبلت می‌شود، همیشه در شارژ گذاشتن و شارژ مداوم آن‌هاست.

چرا؟

باتری‌های امروزی عمر مشخصی ندارند و نسبت به تعداد دفعاتی که شارژ می‌شوند (سیکل شارژی) مقداری از ظرفیت‌شان را از دست می‌دهند. پس هرچقدر باتری را بیشتر شارژ کنید عمرش زودتر کم می‌شود. 

جلوگیری:

هروقت شارژ گوشی به 20 درصد رسید آن را شارژ کنید؛ و از شارژ کردن گوشی در درصد‌های بالا خودداری کنید چراکه وقتی گوشی فول شارژ هست موقع شارژ شدن فشار زیادی به گوشی وارد می‌شود.

میزان شارژ باتری چقدر باشد؟ شب تا صبح به شارژ زدن باتری را خراب می‌کند؟

شب تا صبح به شارژ زدن علت خرابی باتری است؟

اگر شما بگذارید که شارژ موبایل به صفر درصد برسد تا تازه گوشی را به شارژ بزنید، مرتکب اشتباه شدید؛ زیرا در آن زمان باتری از تمام توان خود استفاده کرده و فشار زیادی را تحمل می‌کند. پس بهتر است قبل از آن‌که درصد باقی مانده از ظرفیت باتری به 20 درصد برسد، آن را به شارژ بزنید. ( البته برای کالیبره کردن باتری باید آن را به 0 درصد برسانید )

اما فقط تمام شدن شارژ به باتری لطمه نمی‌زند و اگر شما باتری موبایل را حتی پس از شارژ کامل بگذارید به برق متصل بماند، هم‌چنان احتمال خرابی آن بالا می‌رود.

اما چگونه این اتفاق باعث خرابی باتری موبایل می‌شود؟

موبایل‌ها به صورت خودکار زمانی که شارژرشان به ۱۰۰ درصد برسد، باتری را از مدار شارژ خارج می‌کند اما وقتی چند دقیقه بگذرد و بخاطر روشن بودن اینترنت یا استفاده از برنامه‌های پس زمینه درصد باتری به ۹۹ برسد، دوباره گوشی خودش را شارژ می‌کند تا به ۱۰۰ درصد برسد و این اتفاق پشت سر هم تکرار خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود شارژ گوشی موبایل‌تان را بین 20 تا 80 درصد نگه‌دارید؛ شب تا صبح گوشی را به شارژ نزنید یا زمان طولانی آن را در شارژ رها نکنید.

زیاد استفاده کردن از موبایل یا تبلت

یکی از دلایل خرابی باتری گوشی استفاده زیاد از موبایل است

باید به این نکته توجه کرد که اگر تحت شرایطی مدت زمان زیادی را با موبایل یا تبلت خود کار کنید، احتمال خرابی باتری دستگاه وجود دارد. بزرگ‌ترین دشمن باتری بدون شک، گرما است! تمام مواردی که در بخش‌های بالا اشاره شد، به نوعی باعث افزایش گرمای باتری یا نوسان آمپر می‌شوند و به مرور زمان آن را خراب می‌کنند.

زمان انجام بازی‌ها یا اجرای نرم‌افزارهای سنگین، باتری بیش از پیش داغ می‌شوند و مخصوصا اگر نور صفحه نمایش زیاد، قابلیت‌های بی‌سیم مانند GPS، وای‌فای، بلوتوث، اینترنت همراه و غیره روشن باشد، گرمای تولید شده توسط دستگاه بیشترهم می‌شود. پس سعی کنید هروقت گوشی‌تان داغ شد آن را به مدت 15 دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود.

پاوربانک‌ها و فندکی ماشین می‌توانند باتری موبایل را خراب کنند؟

اگر بلد نباشید از این دو لوازم جانبی موبایل یعنی پاور بانک و فندکی ماشین به‌صورت بهینه استفاده کنید؛ صددرصد باتری‌تان زودتر خراب می‌شود.

پاور بانک باعث خرابی باتری می‌شود؟

پاوربانک:  درصورت امکان کمتر از پاور بانک استفاده کنید. پاوربانک‌های موجود در بازار اکثرا تقلبی بوده و توسط شرکت اصلی ساخته نشده است. اگرهم شرکت اصلی آن را تولید کرده باشد؛ بازهم استفاده مداوم از آن برای گوشی‌تان ضرر دارد.

چرا؟  چون شما یک باتری (که همان باتری پاوربانک‌تان هست) را شارژ می‌کنید و بعد شارژ آن را به باتری موبایل خود انتقال می‌دهید. در این شرایط ممکن است کمی در روند شارژ نوسان آمپر به‌وجود بیاید.

دقت کنید: گفتیم اکثرا، نگفتیم همه پاوربانک‌ها، یعنی اگر پاور بانک اورجینال پیدا کردید بخرید و استفاده کنید.

یکی دیگر از دلایل خرابی باتری موبایل استفاده از شارژر فندکی است

فندکی ماشین:  فندکی هم شرایطی مشابه با پاوربانک‌دارد و نباید از آن به‌صورت مداوم برای شارژ کردن گوشی‌مان استفاده کنیم. اما اگر چاره‌ی دیگری ندارید؛ سعی کنید بهترین کیفیت را تهیه کرده و زمانی‌که گوشی‌تان به شارژ ماشین وصل هست، ماشین را استارت نزنید چراکه به یک‌باره آمپر زیادی وارد دستگاه شده و سناریو خرابی باتری و آی‌سی شارژ اتفاق می‌افتد.

چرا فندکی نه؟  اگر ماشین ایرانی دارید؛ سعی کنید از فندکی اصلا استفاده نکنید. طبق تست‌هایی که ما انجام دادیم؛ یک فندکی ماشین اورجینال سامسونگ را به همراه آمپرسنج به ماشین تیبا وصل کردیم و گوشی‌مان را به شارژ زدیم. نوسان آمپر هنگام شارژ خیلی زیاد بود. اما ماشین خارجی در همین شرایط کیفیت مطلوب‌تری را ارائه داد.

چطور آب خوردگی سوکت شارژ باعث خرابی باتری می‌شود؟

آب خوردگی سوکت شارژ یکی از علت های خرابی باتری است

بجر این‌که آب روی گوشی‌تان بریزد؛ عرق دست، استفاده از دستگاه در استخر و مکان‌هایی که رطوبت بالا‌ست نیز باعث آب خوردگی سوکت شارژ و سولفاته کردن آن می‌شود. وقتی سوکت آب‌خورده یا خراب باشد نوسان جریان ورودی زیاد و کم شده یا شارژ دستگاه قطع و وصل می‌شود که باعث می‌شود بعد از مدت خیلی کوتاهی باتری گوشی کاملا خراب شود.

رهکار:  یک مسواک و مقداری تینر 20 هزار تهیه کنید. مسواک را داخل تینر زده و چند ثانیه صبر کنید تا کمی مسواک خشک شود، سپس آن را روی جای سوکت بکشید. این کار را ماهی یک‌بار انجام دهید تا از خرابی سوکت و باتری جلوگیری کنید. اگر سوکت گوشی‌تان خراب هست با ثبت درخواست تعمیرات موبایل در وب‌سایت ما اقدام به تعمیر سوکت شارژ دستگاه‌تان کنید.

خرابی آی‌سی شارژ باعث خرابی باتری می‌شود

همانطور که پیش‌تر گفتیم؛ آی‌سی یا مدار شارژ وظیفه کنترل شدت جریان ورودی به دستگاه را دارد. یعنی اگر جریان زیادی وارد دستگاه کنید، آی‌سی شارژ آن جریان را کنترل می‌کند اما اگر جریان ورودی خیلی زیاد باشد این مدار خودش را می‌سوزاند تا به دیگر قطعات آسیب نرسد. وقتی این مدار خراب می‌شود دستگاه شما بدون استفاده شارژ خالی می‌کند (یعنی وقتی شب گوشی 100 باشد صبح که بیدار می‌شوید 20 درصد است) این مسئله شمارا مجبور می‌کند همیشه گوشی‌تان را در شارژ نگه دارید تا جاییکه باتری آن خراب شده و هزینه 2 برابری روی دست شما می‌گذارد

خرابی آی سی شارژ دلیل اصلی خراب شدن باتری موبایل ها است

راهکار:  فقط باید حواستان باشد جریان ورودی دستگاه زیاد و کم نشود تا مدار خودش را نسوزاند و از باتری و پردازنده محافظت کند. اگر مدار شارژ گوشی‌تان خراب است نیز می‌توانید از صفحه تعمیرات موبایل درخواست خود را ثبت کنید. ما در مجموعه ماکروتل فقط برد‌های آیفون را تعمیر می‌کنیم

اگر باتری گوشی خراب شود چه کنیم

اگر باتری گوشی‌تان خراب شد در اولین فرصت به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کرده و گوشی موبایل‌تان را برای تعویض باتری در اختیارش قرار دهید.

تیم ماکروتل با 7 سال سابقه فعالت در زمینه خرید و فروش قطعات، امروزه با تاسیس شعبه‌های تعمیرات موبایل در کشور سعی در ارائه خدمات بهتر به شما مشتریان عزیز را دارد.

اگر علائم خرابی باتری گوشی‌تان را حس کردید به یکی از شعب ما مراجعه کنید یا از ظریق سایت به صفحه خرید باتری موبایل رفته و محصول مورد نظرتان را سفارش دهید.

نتیجه:

در این مقاله به اصلی‌ترین دلایل خراب شدن باتری گوشی موبایل پرداختیم و بعضی از نکات را برای جلوگیری از خرابی باتری گوشی گفتیم. بارعایت نکات ذکر شده، می‌توانید تا حد زیادی از خرابی باتری وسایل خود جلوگیری کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم