آموزش جیلبریک JailBreak آيفون و آيپد

نوشته شده در تاریخ1398-09-16 توسط 16630

اگر از محصولات اپل مانند آيفون، آیپد یا اپل واچ استفاده می‌کنید و دوست دارید کنترل و شخصی سازی بیشتری بر روی دستگاه خود داشته باشید، پیشنهاد میکنم این مقاله را بخوانید. با ماکروتل در بررسی جیلبریک و روش استفاده از آن همراه باشید.

جیلبریک یا JailBreak چیست؟

اگر خیلی راحت و ساده بخواهیم آن را تعریف کنیم: محصولات اپل از سیستم عامل iOS استفاده می‌کنند و با استفاده از جیلبریک می‌توانید قوانین و محدودیت های آن را دور بزنید. اپل برای امنیت بیشتر دستگاه های هوشمند خود برخی از دسترسی های ممکن مانند: دسترسی به فایل های سیستمی یا اجرای کد ها و نرم‌افزار های غیر‌رسمی را در سیستم عامل محدود و سلب می‌کند.

جیل‌بریک چیست

جیلبریک باعث از بین بردن محدودیت های نرم‌افزاری از پیش تعریف شده این شرکت می‌شود. با JailBreak می‌توان بازی‌ها، نرم‌افزار های غیررسمی یا شخص سوم(3rd-party) که از طریق فروشگاه اپل (App Store) قابل دسترسی نیستند را نصب و شخصی‌سازی هایی در دستگاه ایفا کرد و معمولا در آيفون ها و آیپد ها استفاده می‌شود، البته تلویزیون و ساعت های هوشمند اپل هم قابلیت جیلبریک شدن را دارند.

مزایای جیلبریک

در بالاتر ذکر کردیم بزرگ‌ترین مزیت JailBreak آن است که می‌توان نرم‌افزار های غیر‌رسمی که اجازه انتشار در App Store را ندارند نصب کرد.اپل به صورت پیش فرض نمی‌گزارد که رابط کاربری (UI) دستگاه خود را تغییر دهید اما با کمک جیلبریک می‌توانید آيکون ها  و نام آن ها را عوض و ناپدید کنید یا حتی امکانش وجود دارد که بیش از ۴ برنامه را در صفحه اصلی الحاق یا اصلاحا داک (Dock) کنید.

آيا جیلبریک قانونی است؟

این عمل تا سال ۲۰۱۰ توسط دولت در آمریکا غیرقانونی شناخته شده بود اما در حال حاضر مشکلی را برای کاربران ایجاد نمی‌کند؛ مخصوصا برای ما، زیرا متاسفانه در ایران قانون کپی رایت (Copy Right) وجود ندارد و دردسری را در پی نخواهد داشت. خود عمل JailBreak به تنهایی چه در ایران و چه در سراسر جهان به هیچ عنوان کاری غیرقانونی تلقی نمی‌شود، اما اگر با آن از برنامه های پولی استفاده کنید جرم تلقی می‌شود ولی همانطور که گفته شد مشکلی برای کسانی که در ایران هستند ایجاد نمی‌کند.

جیل‌بریک

آیا جیلبریک کردن باعث لغو گارانتی می‌شود؟

در ایران به دلیل عدم قانون کپی رایت خیر، اما اگر در کشور هایی که در آن ها این قانون و نمایندگی مستقیم شرکت اپل وجود دارد، شما نمی‌توانید برای موبایل یا تبلت JailBreak شده خود درخواست پشتیبانی کنید زیرا بر خلاف موازین اخلاقی این شرکت است، مگر آنکه دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه (Factory Settings) ببرید تا متوجه این عمل نشوند.

امکان استفاده از iTunes و App Store بعد از جیلبریک وجود دارد؟

بله، حتی اگر دستگاه خود را JailBreak کنید امکان استفاده از اپ استور و آيتونز (iTunes) وجود دارد و بدون مشکلی می‌توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. البته ممکن است برای برخی از نرم‌افزار های App Store مانند اپلیکیشن های بانکی مشکل پیش بیاید و برای امنیت برنامه نشود آن ها را نصب کرد. یکی از تفاوت نرم افزاری دستگاه قبل و بعد از جیلبریک، اضافه شدن اپلیکیشن Cydia است.

cydia چیست

 

Cydia چیست؟

در واقع Cydia فروشگاه اپلکیشن یا همان استور در دستگاه های جیلبریک شده است، دقیقا مانند اپ استور (App Store) برای محصولات اپل و iOS یا پلی‌استور (Play Store) برای سیستم عامل اندروید می‌باشد. Cydia شامل تمامی نرم‌افزارهای موجود در App Store است که می‌توانید از طریق آن به دنیایی از برنامه ها و بازی های iOS به صورت رایگان دسترسی داشته باشید؛ البته در این بین برنامه های خاصی وجود دارند که برای استفاده از آن ها نیاز به پرداخت پول دارید اما تعدادشان ناچیز است.

بعد از جیلبریک می‌تواند iOS را آپدیت کرد؟

اگر دستگاه شما جیلبریک شده و قصد دارید که آن را به آخرین نسخه iOS بروز‌رسانی کنید، باید در نظر داشته باشید که پس از آپدیت جیلبریک از بین می‌رود و باید از نسخه اصلی iOS استفاده کنید یا منتظر شوید که برای نسخه جدید این سیستم عامل JailBreak جدید بیاید که مدتی زمان می‌برد. آپدیت سیستم عامل به نسخه جدید تر برای بسیاری از کاربران حتی آن هایی که دستگاه خود را جیلبریک کرده اند هم می‌تواند جذاب باشد، مگر آنکه اپلیکیشن های JailBreak شده بسیاری بر روی دستگاه نصب کرده باشید.

آیپدیت ios پس از جیلبریک

بهترین ابزار برای جیلبریک iOS

هیچ ابزار یا برنامه‌ای را برای JailBreak نمی‌توان بهترین خواند. هر نسخه iOS جیلبریک خاص خودش را دارد، مثلا نسخه iOS 12.4 با نسخه iOS 12.3 متفاوت است و نمی‌‌توان از یک ورژن جیلبریک برای هر دوی آن ها استفاده کرد. شاید در ورژنی واحد، یک ابزار از ابزار دیگری کارایی بیشتری داشته باشد ولی در نهایت خیلی نگران آن نباشید و وسواس زیادی برای انتخاب برنامه‌ای که با آن JailBreak می‌کنید، نداشته باشید.

نکته مهم: پیش از JailBreak حتما از تمامی اطلاعات خود بک‌آپ (Back Up) بگیرید تا خیالتان از اطلاعات موجود در گوشی راحت باشد.

آموزش جیلبریک آيفون و آيپد

قبلا ذکر کردیم که برنامه های زیادی برای جیلبریک کردن iOS وجود دارد، یکی از آن ها Hexxa Plus نام دارد که اولین شرکتی بود که توانست iOS 13 را جیلبریک کند. البته ما در این روش از ابزار کمکی که خود Cydia استفاده می‌کنیم

  • با توجه به نسخه iOS دستگاهتون، JailBreak مناسب را از روی این لینک برای مک یا ویندوز دانلود کنید
  • دستگاه را از طریق کابل به کامپیوتر وصل کنید و برنامه Cydia impactor را اجرا کنید
  • نسخه جیلبریکی که دانلود کرده اید داخل برنامه Cydia impactor بکشید و بیاندازید (Drag and Drop).

جیلبریک کردن آیفون

  • حالا برنامه اپل آیدی (Apple ID) و رمز آن را از شما درخواست می‌کند

جیلبریک کردن آیفون

  • منتظر بمانید تا مراحل اولیه کار انجام شود
  • وقتی پردازش تکمیل شد به بخش روبرو بروید و Trust را بزنید: 

    Settings –> General –> Device Management–> trust

جیلبریک کردن ios

  • اکنون برنامه FilzaEscaped را در آيفون یا آیپد خود اجرا کند تا نصب به صورت کامل انجام شود

سخن آخر

اگر با ظاهر و ویژگی های حال حاضر آیفون یا تبلت خود مشکلی ندارید اصلا لزومی برای JailBreak کردن نیست و می‌توانید روند قبلی را ادامه دهید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم